Johdatus filosofiseen ajatteluun(FI1, 2 op)

Tavoitteena on, että opiskelija 

  • muodostaa käsityksen filosofian luonteesta ja menetelmistä tutustumalla filosofisiin ongelmiin ja niiden mahdollisiin ratkaisuihin  

  • oppii arvioimaan väitteiden totuutta sekä harjaantuu esittämään ja vaatimaan erilaisille väitteille perusteluja, hahmottamaan perustelujen rakennetta sekä arvioimaan niiden pätevyyttä  

  • tuntee ja oppii erilaisten vuorovaikutteisten harjoitusten ja keskustelujen kautta soveltamaan filosofian työtapoja, kuten oletusten kyseenalaistamista, käsitteiden luokittelua ja määrittelemistä sekä ajatuskokeiden ja vastaesimerkkien käyttöä  

  • perehtyy joihinkin keskeisiin filosofisiin kysymyksiin ja niihin liittyviin käsitteellisiin erotteluihin  

  • osaa eritellä ja arvioida kriittisesti erilaisia tiedollisia uskomuksia ja tutustuu tietämiseen joissain lukion oppiaineissa.  

 

Keskeiset sisällöt: 

  • mitä filosofia on, filosofinen kysymyksenasettelu sekä ajattelu filosofian perinteessä ja ajankohtaisissa aiheissa  

  • johdonmukaisen argumentaation ja pätevän päättelyn perusteet sekä niiden harjoitteleminen suullisesti ja kirjallisesti, muun muassa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin sovellettuna  

  • keskeisiä filosofisia peruskysymyksiä ja -erotteluja: henki ja aine, vapaus ja välttämättömyys, käsitteellinen ja empiirinen, objektiivinen ja subjektiivinen  

  • tiedon ja informaation, arkitiedon ja tieteellisen tiedon sekä tieteen ja pseudotieteen ero  

  • tiedon ja argumentaation luonne eri tiedonaloilla: miten väitteitä muodostetaan, koetellaan ja perustellaan joissain lukion oppiaineissa.  

 

paikalliset tarkennukset löydät täältä: Kuopion lukioiden opetussuunnitelma, LOPS 2021,   https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/fi/opetussuunnitelma/11455810/lukiokoulutus/oppiaine/6832794

 

 

 

 


Opettaja
Niko Johannes Noponen

Kritiikki, argumentaatio ja kirjoittaminen (FI5, 2 op)

Opintojakson tavoitteena on,
että 

  • opiskelija syventää ja kehittää argumentaatiotaitojaan erityisesti
    kirjallisessa muodossa
  • tutustuu erilaisiin filosofisiin, kaunokirjallisiin ja
    eri tieteenalojen aineistoihin 
  • harjoittelee erilaisten aineistojen
    analysointia ja tulkintaa.

Keskeiset sisällöt:

  • opintojaksossa harjoitellaan ja syvennetään kirjallisen argumentaation taitoja
  • opintojakso tukee valmistautumista ylioppilaskirjoitusten reaalikokeisin ja
    erityisesti filosofian ylioppilaskokeeseen
  • tämän lisäksi opintojakso tukee
    valmistautumista jatko-opintoihin humanistisilla aloilla
  • argumentaatio
    kirjallisessa esityksessä 
  • epistemologian, tieteenfilosofian, etiikan ja
    yhteiskuntafilosofian keskeisten aiheiden syventäminen ja kertaaminen
  • analysoinnin, perustelemisen, selkeän esittämisen, kyseenalaistamisen ja muiden
    filosofialle keskeisten työskentelytapojen harjoitteleminen.
(Kuopion lukioiden opetussuunnitelma 2021)

Opettaja
Niko Johannes Noponen

Yhteiskuntafilosofia (FI3, 2 op)

Tavoitteena on, että opiskelija 

  • perehtyy yhteiskuntafilosofian keskeisiin käsitteisiin ja suuntauksiin sekä perusnäkemyksiin yksilön suhteesta yhteisöihin, yhteiskuntaan ja valtioon 

  • oppii käyttämään keskeisiä filosofisia käsitteitä yhteiskunnallisen ja poliittisen toiminnan jäsentämiseen sekä omien yhteiskunnallisten ratkaisujensa perustelemiseen 

  • oppii erittelemään oikeudenmukaisuutta, vallankäyttöä ja työnjakoa yksilöiden, yhteisöjen ja instituutioiden toiminnassa 

  • oppii arvioimaan käsitteellisesti yhteiskunnallisen järjestyksen rakentumista, perustelemista ja oikeutusta 

  • osaa soveltaa oppimaansa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. 

 

Keskeiset sisällöt:

  • yhteiskuntajärjestyksen ja yhteiskunnallisten instituutioiden olemassaolo ja oikeuttaminen: yksilö- ja yhteisökeskeiset teoriat yhteiskunnasta, yhteiskuntasopimusteoriat 

  • oikeudenmukaisuuden eri muodot, niiden perusteleminen ja soveltaminen 

  • vallan käsite ja muodot, vallan oikeuttaminen, demokratian muodot ja kilpailijat, anarkismi 

  • työnjako, talous ja hyvinvointi, talouden toimintaperiaatteiden ja omistamisen oikeuttaminen 

  • poliittiset ihanteet ja niiden toteuttaminen: vapaus, tasa-arvo ja solidaarisuus; konservatismi, liberalismi ja sosialismi; kansallisvaltiot ja globaali näkökulma 

  • yhteiskunnalliset jännitteet ja ristiriidat sekä niiden ratkaiseminen: oikeusvaltio ja sen vaihtoehdot, yhteiskuntajärjestyksen luhistuminen – sodat, sisällissodat, terrori sekä holokausti ja muut kansanvainot yhteiskuntafilosofisina ongelmina 

  • ajankohtaisia yhteiskuntafilosofisia kysymyksiä: sukupuolen rakentuminen, informaatioteknologia, kulttuurien kohtaaminen, kestävän tulevaisuuden rakentaminen. 


paikalliset tarkennukset löydät täältä: Kuopion lukioiden opetussuunnitelma, LOPS 2021,   https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/fi/opetussuunnitelma/11455810/lukiokoulutus/oppiaine/6832794

 

Opettaja
Niko Johannes Noponen

Johdatus filosofiseen ajatteluun(FI1, 2 op)

Tavoitteena on, että opiskelija 

  • muodostaa käsityksen filosofian luonteesta ja menetelmistä tutustumalla filosofisiin ongelmiin ja niiden mahdollisiin ratkaisuihin  

  • oppii arvioimaan väitteiden totuutta sekä harjaantuu esittämään ja vaatimaan erilaisille väitteille perusteluja, hahmottamaan perustelujen rakennetta sekä arvioimaan niiden pätevyyttä  

  • tuntee ja oppii erilaisten vuorovaikutteisten harjoitusten ja keskustelujen kautta soveltamaan filosofian työtapoja, kuten oletusten kyseenalaistamista, käsitteiden luokittelua ja määrittelemistä sekä ajatuskokeiden ja vastaesimerkkien käyttöä  

  • perehtyy joihinkin keskeisiin filosofisiin kysymyksiin ja niihin liittyviin käsitteellisiin erotteluihin  

  • osaa eritellä ja arvioida kriittisesti erilaisia tiedollisia uskomuksia ja tutustuu tietämiseen joissain lukion oppiaineissa.  

 

Keskeiset sisällöt: 

  • mitä filosofia on, filosofinen kysymyksenasettelu sekä ajattelu filosofian perinteessä ja ajankohtaisissa aiheissa  

  • johdonmukaisen argumentaation ja pätevän päättelyn perusteet sekä niiden harjoitteleminen suullisesti ja kirjallisesti, muun muassa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin sovellettuna  

  • keskeisiä filosofisia peruskysymyksiä ja -erotteluja: henki ja aine, vapaus ja välttämättömyys, käsitteellinen ja empiirinen, objektiivinen ja subjektiivinen  

  • tiedon ja informaation, arkitiedon ja tieteellisen tiedon sekä tieteen ja pseudotieteen ero  

  • tiedon ja argumentaation luonne eri tiedonaloilla: miten väitteitä muodostetaan, koetellaan ja perustellaan joissain lukion oppiaineissa.  

 

paikalliset tarkennukset löydät täältä: Kuopion lukioiden opetussuunnitelma, LOPS 2021,   https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/fi/opetussuunnitelma/11455810/lukiokoulutus/oppiaine/6832794

 

 

 

 


Opettaja
Niko Johannes Noponen